Historik för Ingarö hembygdsförening

1959 – 2022

Historik för Ingarö hembygdsförening 1959 – 2022 Föreningen bildades den 16 september 1959 av medlemmarna i en studiecirkel, som då en längre tid samlats i intresse för hembygden och dess historia. Ordförande var till 1970 en av stiftarna nämligen Sven Söderling.

1962 fick föreningen dispositionsrätten till ”Ödmannska skolan” invid prästgården av Ingarö församling. Byggnaden fick 1965 taket reparerat och nytt golv i östra delen. 1967 installerades el och 1970 omlades taket och takteglet.

1975 antog föreningen kyrkorådets erbjudande att disponera nedervåningen i det vi idag kallar hembygdsmuseet och inredde där en skolsal som den såg ut på 1880-talet samt rum och kök.

1978-81 Harry Wanngård var ordförande. På årsmötet 1979 höjdes medlemsavgiften till 25 kr. På årsmötet 1981 upplästes hyreskontrakt med församlingen.

1986-88 Lars Steffansson var ordförande. Bland årets aktiviteter bekostade Kulturnämnden tryckningen av skriften ”Öhn Ingan” medan försäljningsintäkterna kommer att gå till föreningen. Arbetsgrupper för foton och bilder samt natur och kultur på Ingarö tillsattes och flyttades båtar, som täcktes med skyddstak. Ragnar Nilsson har förestått museivisningarna.

1988 i februari flyttades museet till nuvarande platsen av Vägverket och fick då nya utetrappor. Under året tackade föreningen ja till erbjudandet att mot avhämtning ta emot en skänkt lada om 18×9 meter; Norrgården på Skälsmara 7:22. Byggnaden omfattade i nedre planet liten ladugård, stall och vagnslider och i övre planet loge och höskullar. Under året presenterades också dekalen Ingarö Hembygdsmuseum ritad av Mats Jakobsson efter en idé av Gösta Holmström samt mottog föreningen två roddbåtar från familjerna Fürth och Danhammar samt smidesredskap från Wennbergs i Kolbacken och erhöll från den nu nedlagda föreningen Enkronan 8000 kr samt vissa inventarier.

1989 Marianne Larsson valdes till ordförande. Årsmötet planerade flytten av Skälsmaraladan och beslöt att nya stadgar skulle tas fram. Hösten 1989 skrev föreningen ett upprört brev till kommunen med anledning av att kommunen låtit huggit ner den månghundraåriga allén på kulturhistorisk mark vid Brunns corps de logi.

1990 arbetade en arbetsgrupp med ladorna dvs. Skälsmaraladan och Johannesdalsladan, som flyttades 5-9 mars. En arbetsgrupp arbetade med kyrkans 200-årsjubileum och under året fortsattes de betydande renoveringarna av museerna. Från februari 1991 disponerar föreningen också Klockargården. Från 1992 noterar vi firandet av Ingarö kyrka 200 år.

1994 valdes Lars Holmström till ordförande. Inleddes närmare kontakt med Brunns skola.

1995 Marianne Larsson valdes åter till ordförande och rapporterades att marken där Johannesdalsladan och Mörtvikens rialada ska uppföras nu var utfylld och grundstenarna på plats.

1996 celebrerades minnet av Nils Holgerssons resa 1906 bl.a. av Doris Larsson med en text om livet på Ingarö 1906 och av Inger Larsson med en 50 cm lång Nils Holgerssondocka allt i samarbete med Brunns skola. Under året erhöll föreningen som gåva ett 60-tal ex av Fagerholmsboken för försäljning.

1997 och flera år därefter hölls friluftsgudstjänst vid Klockargården.

1998 utrymdes skolgaraget nära prästgården där föreningen förvarat större föremål som tills ladan blir färdig fått placeras i förråd på Vallbovägen. Under året medverkade föreningen med en bildutställning i Runda husets ”Fiske i Värmdö genom tiderna”.

2000 överlämnade Birger Larsson ett kassettband med Marika Stiernstedt. Under året murades kakelugnen i Klockargården upp igen.

2002 beslöt årsmötet att föreningen skulle yttra sig om kommunens översiktsplan vad gäller Brunns centrum.

2003 blev rummet på övre botten i Klockargården färdigrenoverat och arbetade en arbetsgrupp med dokumentation av torp och gårdar.

2004 utkom föreningens 24-sidiga skrift Ingaröbygden i samarbete med Vuxenskolan.

2005 skänkte Claes F Jonsson en karta över Fågelvik från 1745.

2007 noterades att våra båtar kommit med i skriften ”Allmogebåtar i Stockholms skärgård”. Under året sammanställde Kristina Nordblom myter och sägner som framfördes på fyra mycket uppskattade berättarkvällar under 2008 i Församlingshemmet.

2008 försågs Johannesdalsladan med tak mm. Rapporterades att föreningen tills vidare kostnadsfritt disponerar hemsidesutrymme på Interbet.

2009 tillsattes, med främsta syfte att rädda Klockargården kvar för föreningen, en referensgrupp för Pilhamnsfrågor bestående av representanter för föreningen, församlingen och kommunens fastighets- och kulturförvaltningar.

2010 firade föreningen 50 år med en jubileumsfest den 14 augusti. Medlemmar ur Russindalens spelmän medverkade med musik och sång och Mats von Rothstein höll inledningstal. Ett 50-tal personer deltar i festligheterna. Båtresa med Josefine. Ny skylt "Hembygdsgård" sätts upp av Ove. Stig, Rickard och Arne har inventerat byggmaterial och det räcker att läkta taket och fixa gavlarna på Kulturladan. Föreningen har fått avslag från Sveriges Hembygdsförbund för äskade pengar till målning av museet men kommunen har därefter lovat bekosta ommålningen.

2011 renoverades museets fönster renoverades med bidrag från kommunen. Ett digitaliseringsprojekt att digitaliserade alla bilder i museet påbörjades.

2012 efterträdde Lotta Högardh Marianne Larsson som ordförande. ”Kollektivt kulturarv” arbetar med digitalisering och Lotta och Claes ska lära sig hur man gör. Linnea Skog och Hedvig Bellberg från Stockholms läns museum ska återkomma med en 5-årig vårdplan.

2013 I samarbete med åk 3 i Brunns skola resp. med Ingarö sjöscouter genomfördes forntidsrespektive vikingadagar vid Säby gravfält. Lotta och Claes presenterade sin nya skrift ”Fågelviks villaområde 100 år”. I kulturladan hölls konstutställningar, logdans med mera. Projektet ”Kolströmmen och Ingarö sockencentrum”, som inleddes 2009, fortsatte nu med inriktning på att söka tryckningsbidrag.

2014 Många aktiviteter ungefär som 2013. På ärtsoppkvällen presenterades byggnadshistorik för Sjöstugan i Långvik. Den egna hemsidan www.ingarohembygdsforening.se lanserades.

2015 Fortsatt många aktiviteter. Boken ”Ingarö - Sällsamheter och Strövtåg” presenterades i galleriet på Säby säteri. En mycket lyckad kväll för medlemmar och inbjudna! 250 personer njöt av fin presentation, smakrik förtäring och god musik. Boken kunde utges tack vare generösa bidrag från enskilda personer, företag och organisationer med c:a 280.000 kr. Den första upplagan om 800 ex såldes slut under augusti. Ytterligare 730 ex levererades under hösten varav hälften såldes under året. Museet målades om tidsenligt och omsorgsfullt med linoljefärg med bidrag från Länsstyrelsen. Ingarödräkten har under ledning av Amy Cedervall vuxit fram under året. Stig Moström, Arne Löfstrand och Rikard Bergman avtackades för det enastående arbete de under flera år lagt ner på Kulturladan.

2016 Fortsatt många aktiviteter och ökat medlemsantal under året.

2017 Fortsatt många aktiviteter. Kommunens besiktning medförde förbud mot besökare på övre planet i museet, då där saknas utrymningsmöjlighet. En trädgårdsgrupp började anlägga en kulturträdgård runt våra byggnader i samarbete med en kulturträdgårdsarkitekt. Klockargården fick välbehövlig ny färg och farstukvisten reparerad. Tre berättarkvällar hölls i Församlingsgården. En Kultur- och Naturfestival hölls i Pilhamn 20 augusti.

2018 valdes Christina Svenby till ordförande. Lotta Högardh kontaktade Anna Modig, lärare på Säby säteri, om att tillsammans med sina elever vara oss behjälpliga vid anläggandet av vår kulturträdgård. Beslöts att inte ha någon Pilhamnsfestival utan återgå till Ingarödagen. Sommarvattenledning kommer att dras från Varglyan. All eldragning har gjort om i museet. Vi har tillsammans med 3 andra föreningar fått pengar till ”Kulturstigen” inkl. skyltar från Sthlm:s läns hembygdsförbund. Kommunen bekostar markarbetet på den del av stigen som ligger på kommunens mark från pumphuset österut.

2019 Förutom årets återkommande aktiviteter gjordes bl.a. följande: Museet och Klockargården renoverades delvis inomhus. Fastigheten Prästgården såldes under året av församlingen, vilket påverkade våra intressen i sockenstugan. Museet återinvigdes och plantbytardag avhölls.

2020 Coronaepidemin gjorde att många aktiviteter ställdes in och museet hölls stängt. Kulturstigen blev klar under året. Claes F Jonssons skrift ”När Ingaröborna blev nollåttor” och Marléne Liljas skrift ”Fantasikatedralen” presenterades.

2021 Ulla Skansén valdes till ordförande. Coronaepidemin gjorde att flera aktiviteter åter ställdes in men museet hölls öppet under sommaren. Våra containrar såldes för att bereda plats för bygget av ett omsorgsboende. Miriam Thiel ledde en trädgårdsvandring vid Skenora gård. I klockargården hölls caféverksamhet på sommarhelger. Föreningen fick sockenstugan i gåva av nya ägaren till prästgården.

2022 Åtskilliga årsaktiviteter kunde nu återupptas efter coronauppehållet. Bl.a. guidade besök av våra närliggande förskolor och skolors klasser F - 3 i museet och klockargården. Härutöver hölls medlemsträff med visning av Beatelund av Sten och Birgitta Westerberg. På höstmötet berättade Peter Zaunschirm om Ingegärd Anderséns gärning för hembygdsföreningen. Sockenstugan flyttades i november från prästgården till nära museet.

Historiken av den 2023-06-28 bygger på noteringar från diverse protokoll och har sammanställts av Peter Zaunschirm i samarbete med Lotta Högardh, Christina Svenby och Ulla Skansén. Om möjligt bör den kompletteras särskilt vad gäller de tidigaste åren.